De verschillende afdelingen van bibliotheekorganisaties staan allang niet meer op zichzelf: ze werken steeds meer met elkaar samen om bezoekers en leden zo goed mogelijk van dienst te zijn. Dat geldt ook voor collectioneurs en programmeurs. Hoe kunnen zij samenwerken om zo de klant te verleiden en inspireren? Probiblio begeleidde bibliotheken hierin met een tweedelig traject. Ik schreef erover voor Bibliotheekblad. Je vindt hier een selectie van de artikelen die ik voor dit magazine schreef.

Gerelateerde posts:

DEN · Digitaal Informatieplatform Podiumkunsten (DIP)
Theaters krijgen hun zalen steeds minder goed vol. Hoe zorg je dat zo min mogelijk stoelen leeg blijven? Het Digitaal Informatieplatform Podiumkunsten (DIP), een voorspellende tool die een match maakt tussen de doelen van het podium en de wensen van het publiek, biedt uitkomsten.

Literatuurmuseum · Hanna Bervoets en het Boekenweekgeschenk
De literaire wereld was te klein toen de CPNB naar buiten bracht dat de auteur van het Boekenweekgeschenk van 2025 niet door de organisatie, maar via een wedstrijd zou worden gekozen. Van alle bijbehorende krappe deadlines en onzekerheden had jurylid Hanna Bervoets als Boekenweekauteur een stuk minder last. Ik interviewde haar over dit proces.

DEN · Museum de Heksenwaag
Hoe zorg je ervoor dat bezoekers van culturele instellingen de verbinding leggen tussen de geschiedenis en de wereld van nu? Museum de Heksenwaag maakt hiervoor gebruik van een installatie gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Zo ontdekt men op een interactieve manier de overeenkomsten tussen de heksenjacht van toen en de dynamiek op sociale media vandaag de dag.