Vrijwel elke bibliothecaris kent de droevige scores van Nederlandse middelbare scholieren op het gebied van leesvaardigheid en leesplezier. Hoe keren we het tij? Al tijdens haar opleiding tot docent bedacht Emma Kustermans een oplossing: het populaire leesplatform Hebban inzetten om leerlingen elkaar op de hoogte te laten brengen van hun leesgedrag. Het blijkt een groot succes, dat ook voor bibliotheken voordelen kan opleveren. Ik interviewde betrokkenen voor Bibliotheekblad. Bekijk hier ook de andere artikelen die ik voor dit vakblad schreef.
Gerelateerde posts:
Literatuurmuseum · Dodenmaskers van beroemde schrijvers
Waar we vandaag de dag iemands as het liefst in een urn stoppen of samenpersen tot een diamant, was het voor beroemde schrijvers en wetenschappers ooit gebruikelijk om na de dood een gipsen afdruk van het gezicht te laten maken. In het archief van het Literatuurmuseum keek ik met enig ongemak naar mijn overleden collega’s en vroeg me af of we tegenwoordig de dood nog wel zo gemakkelijk in de ogen zouden kunnen kijken.
DEN · Zilvermuseum
Hoe ga je aan de slag met digitaal als je strategie op dit gebied nog in de kinderschoenen staat? Bij het Zilvermuseum in Schoonhoven weten ze er alles van. De organisatie volgde de workshop Digitale Strategie: hier begin je! van DEN, die hen hielp te dromen, prioriteiten te stellen en tot uitvoering te komen. Ik interviewde de organisatie over haar ervaringen.
LKCA · Cultuurkrant · Informele amateurkunstverbanden
Informele amateurkunstverbanden krijgen binnen formele structuren, zoals gemeenten en bij fondsen, nog niet altijd de kansen die ze verdienen. Dat ziet ook Raymond Ramdihal, oprichter van Stichting Free DOM en kwartiermaker bij ZIMIHC Connect. Ik interviewde hem voor de Cultuurkrant van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA).