Boeken

Anne Louïse van den Dool debuteerde in 2014 op 20-jarige leeftijd als jongste Querido-auteur ooit met de roman Achterland. In 2020 verscheen de roman Vluchthaven. Haar debuut als dichter maakte zij in 2022 met de lovend ontvangen bundel Wij zijn uitgeweken. Haar tweede dichtbundel Ontbindende voorwaarden verscheen in juli 2024.

Ontbindende voorwaarden

Wat gebeurt er wanneer we een ander dak boven ons hoofd krijgen? Er verandert meer dan een adreswijziging of de vorm van een sleutel: de plek van waaruit we de wereld waarnemen verschuift.

Ontbindende voorwaarden laat zien wat we doormaken als we een nieuwe woning betrekken. Van notariële plechtigheden tot asbestclausules, van de vervreemding tijdens de eerste nacht tot het falende handgreepgeheugen in de weken erna. Een bundel over de plek waarnaar we telkens terugkeren.

terwijl we de pagina’s omslaan vult onze blik zich met optrekkend vocht
tussen onze beglazing wordt condensatie aangetroffen
zwijgend zetten we parafen onder veertig papieren
we bedanken voor de buitenkans

De dichtbundel Ontbindende voorwaarden verscheen in juli 2024 bij Querido.

In de pers

‘Van den Dool laat in Ontbindende voorwaarden zien hoe een droomwoning met serre kan gaan voelen als een molensteen. De trage regels maken voelbaar hoe makkelijk de huizenkoper (financiële) grenzen overschrijdt of van de wensen van de buren zijn eigen verlangens maakt.’
Trouw

‘Van den Dool kan haar hart ophalen aan vastgoedjargon: ontbindende voorwaarden, erfgrens, onderpand, recht van overpad, et cetera. Dat zijn natuurlijk heerlijke begrippen voor een dichter, omdat ze al een zekere dubbelzinnigheid in zich dragen.’
Parool

‘Toen dichteres Anne Louïse van den Dool zich op de koopmarkt stortte, viel ze van de ene in de andere verbazing. Het inspireerde haar tot de bundel Ontbindende voorwaarden, waarin ze op even cynische als poëtische wijze de overspannen woningmarkt fileert.’
Algemeen Dagblad

Goede en soms zelfs vermakelijke instappoëzie die als een soort ready-made de keiharde werkelijkheid de maat neemt.’
Tzum

‘Voor wie groter wil wonen, biedt Ontbindende voorwaarden een treffende en bijzonder geestige spiegel. (…) Humoristisch en messcherp beschrijft Van den Dool de reclame van makelaars voor woningen, waarbij de prijs-kwaliteitsverhouding extreme vormen aanneemt. (…) Van den Dool raakt de kern van de verhuisbeleving. (…) Net als in haar debuut Wij zijn uitgeweken toont Van den Dool fijnzinnig hoe de mens op zoek is naar een veilig onderkomen.’
Poëziekrant

‘Een meesterlijke gedichtenreeks, gretig uit voor te dragen aan huiszoekende vrienden en familieleden. Er valt zowaar een les te leren uit poëzie.’
Literair Nederland over een voorpublicatie van een gedichtenreeks uit Ontbindende voorwaarden in literair tijdschrift Het Liegend Konijn

‘De bundel laat duidelijk zien dat hij het werk is van een geoefend prozaschrijver. (…) De zoektocht naar een eigen huis staat niet op zich, maar wordt door Van den Dool perfect gekaderd in een verlengstuk van de eigen identiteit. (…) Op treffende wijze laat ze voortdurend beelden van de menselijke relatie en de menselijke psyche versmelten met het huis. (…) Ontbindende voorwaarden is een van de meest intrigerende bundels van dit jaar.’
Dirk De Geest, hoogleraar Literatuurwetenschap en Nederlandse letterkunde aan de Katholieke Universiteit Leuven

‘Met heerlijk cynisme dicht Anne Louïse van den Dool over de aanschaf van een woning, wat steeds gepaard gaat met gedoe, ellende en vooral: teleurstellingen.’
Mr.

Ontbindende voorwaarden moet sterk worden ontraden aan iedereen met plannen om een huis te kopen, maar is juist heel geschikt voor lijders aan leedvermaak. Verzen vol vreugdevol verdriet over verborgen gebreken.’
Maatschappij der Nederlandse Letterkunde

‘Van den Dool echoot listig de retorische middelen van de makelaar.’
Awater

‘Van den Dool laat taal, wonen, lichaam en identiteit verknoopt raken.’
DW B

‘In deze bundel wordt op tegelijk bloedserieuze en geestige wijze de levensangst geëtaleerd en de kwetsbaarheid van het lichaam bezongen. (…) Het dichterlijk vermogen puilt steeds uit de kieren van deze taalbouwwerken. (…) Ook als men niet van plan is een huis te kopen, (…) is er veel op te steken uit en mee te beleven in deze bundel. Want als de verhuizing en de verbouwing erop zitten, moet men nog altijd iedere ochtend bedenken wat te doen, als men de ogen opendoet. Dat heeft Van den Dool prachtig bezongen, tussen de regels van de ontbindende voorwaarden door.’
Liter

‘De voorwaarde om een dichtbundel meermaals uit de kast te plukken is dat die me bij de eerste lezing al flink door elkaar weet te schudden. Welaan, ik ben behoorlijk ondersteboven van Ontbindende voorwaarden. De herkenbaarheid wierp me terug in de tijd.’
David Troch, voormalig stadsdichter van Gent

Wij zijn uitgeweken

Het moment waarop een onbekende je pad kruist in een drukke stationshal en jullie lichamen haperen, omdat de vraag ontstaat wie voorrang heeft. Wanneer jij en je geliefde tegelijkertijd beginnen te praten en stilvallen, niet wetend wie verder mag. We slalommen voortdurend om alles heen. Om ongemakkelijke momenten, confrontaties, maar vooral om elkaar. Wat gebeurt er wanneer we niet langer terugdeinzen?

Wij zijn uitgeweken is een bundel over het machtsspel dat in iedere verbintenis sluipt: tussen kind en ouder, tussen vrienden en tussen geliefden. Over wie we waren en wie we worden, over wie wegkruipt en wie de overhand neemt, en hoe we elkaar in die strijd niet uit het oog mogen verliezen.

Volwassen worden, dat zit hem in het
achterstevoren kunnen opzeggen van het alfabet,
in beginnen te horen dat kwetsen een onomatopee is,
in tot ziens zeggen en weten dat je liegt.

De dichtbundel Wij zijn uitgeweken verscheen in november 2022 bij Querido.
Bekijk hier alle activiteiten rondom Wij zijn uitgeweken.

In de pers

‘Verrassend goed. Mijn lievelingsdebuut van het afgelopen jaar.’
Ellen Deckwitz, dichter en columnist voor onder meer NRC Handelsblad en De Morgen

‘Een prachtige bundel, waarin Van den Dool reflecteert op de machtsverhoudingen in allerlei soorten relaties.’
Parool

‘Van den Dool kan bogen op een groot vakmanschap als verteller. (…) Dit is wat poëzie vermag, tenminste: als ze zo goed is als dit debuut.’
Dirk De Geest, hoogleraar Literatuurwetenschap en Nederlandse letterkunde aan de Katholieke Universiteit Leuven

Van begin tot eind authentiek en sterk beeldend. (…) Subliem geschreven. (…) Interessante, beklemmende gedachten worden met zachte stem neergeschreven. (…) Beloftevol.’
Meander Magazine

‘Hoe beweegt een mens zich tussen andere mensen naar de volwassenheid? Anne Louïse van den Dool vangt in haar poëziedebuut Wij zijn uitgeweken verschillende momenten uit die lange reeks ervaringen en doet dat fijnzinnig, raadselachtig en scherp.’
Poëziekrant

‘Een mooie en uitgebalanceerde debuutbundel. (…) Uiterst behoedzaam worden steeds weer de complexe emotionele verhoudingen tussen mensen – en de onuitgesproken regels die hun gedrag en gemoed bepalen – onder de lamp gelegd.’
DW B

‘De goed getroffen observaties en herkenbare ervaringen maken Wij zijn uitgeweken tot een interessante bundel.’
Awater

Vluchthaven

Wanneer de Indische echtgenoot van haar grootmoeder overlijdt, reist Hannah af naar zijn geboorteland. Niet alleen om zijn as uit te strooien, maar ook om beter te begrijpen wie deze getraumatiseerde man was. Was hij echt liever daar dan hier, liever dood dan in leven? Zo onderneemt Hannah een eenzame zoektocht naar geluk, die vele vormen aanneemt, en die duidelijk maakt hoe we elkaar soms pas na de dood beter begrijpen.
Vluchthaven toont de fragiele kunst van het achterblijven, en laat zien hoe ver de schaduw van de geschiedenis kan reiken.

De roman Vluchthaven verscheen in augustus 2020 bij Querido.
Bekijk hier alle activiteiten rondom Vluchthaven.

In de pers

‘In Vluchthaven slaagt Van den Dool erin de grote thema’s van het leven terug te brengen tot een klein, bijzonder invoelbaar verhaal.’
Het Financieele Dagblad: De beste fictieboeken van dit moment

‘Van den Dool leert ons hoe we bij het afscheid nemen en loslaten van een dierbare de kunst van het empathisch omkijken kunnen beoefenen.’
DW B

Vluchthaven staat vol parels van zinnen en barst van de taalvondsten. Van den Dools stijl is subtiel en intelligent en dwingt de lezer tot vertraging en aandacht.’
Sophie Zijlstra, auteur van onder andere Mevrouw Couperus, Margot en Ik, alleen

Achterland

De twintigjarige Emma komt haar moeder tegen in de supermarkt. Wat moet ze zeggen? Bijna een jaar eerder barstte de bom van Emma’s relatie met haar moeder: ze ontvluchtte de stad en trok in bij haar vriend Frank, die bij zijn familie op een boerderij woont. Maar dan staan zij en haar moeder plotseling weer tegenover elkaar.
Achterland is een verhaal over de band tussen moeders en dochters, over mensen die elkaar aantrekken en afstoten, en die elkaar moeten loslaten zonder zichzelf te verliezen. Deze roman laat op aangrijpende wijze zien hoe de angst om fouten te maken personages belemmert en verlamt, tot het bijna te laat is.

De roman Achterland verscheen in maart 2014 bij Querido.

In de pers

De mooiste roman van deze maand is wel Achterland, van de jonge Anne van den Dool. De twintigjarige Emma ontvlucht de dwangmatige oerdrift van haar moeder en valt in de armen van de vrijgevochten boerenzoon Frank, die ruikt naar gras, naar vrijheid, naar een leven dat Emma nooit heeft gekend. Maar dan komt ze na honderd dagen haar moeder tegen in de supermarkt. Hier begint het razendknappe debuut van Van den Dool, die vorig jaar de schrijfwedstrijd van de Volkskrant won en om wie uitgevers vervolgens vochten. Haar kalme, soepele stijl is trefzeker, haar vermogen om de gecompliceerde relatie tussen moeder en dochter te schetsen indrukwekkend. Zonder pretenties zet Van den Dool grootse drama’s neer, zoals die zich afspelen tussen een meisje dat opgroeit en een moeder die niet kan loslaten.’
Vogue

Meteen in in de openingszin zie je de literaire blik van schrijfster Anne van den Dool (1993), in haar debuutroman Achterland. (…) Achterland barst van de beeldspraak, van de vergelijkingen die een alledaagse situatie glans geven. Van den Dool tekent én kleurt het leven van de twintigjarige Emma. (…) Hier zou een Esther Gerritsen of Saskia de Coster in kunnen zitten.’
NRC Handelsblad

‘Anne van den Dool laat de obsessieve nauwkeurigheid van de moeder van Emma doorklinken in haar stijl: elke situatie en elke herinnering worden nauwgezet en consequent beschreven. Deze prachtige maar eindeloze beschrijvingen maken de wanhoop van Emma des te invoelbaarder.’
Opzij