Kun je een verhaal vertellen over dat wat je niet weet? Die vraag bekroop mij steeds vaker tijdens het ontstaan van Vluchthaven, de roman die ik schreef naar aanleiding van het overlijden van mijn stiefgrootvader, die als zoon van een KNIL-militair een belangrijk deel van zijn jeugd in een jappenkamp in voormalig Nederlands-Indië doorbracht. Over dat deel van onze geschiedenis leerde ik op school maar weinig. Daar mag verandering in komen, betoog in een essay voor Brainwash. Lees het stuk hier. Bekijk hier ook de andere artikelen die ik voor dit platform schreef.

Gerelateerde posts:

LKCA · Cultuurkrant · Het BètaKunstLab van NSG Groenewoud
NSG Groenewoud is een populaire middelbare school in Nijmegen en omstreken, met expertise op alfa- én bètagebied. Toch kwamen die twee pijlers nauwelijks samen. Daarom gaf de directie vier jaar geleden de opdracht bij elkaar te brengen. Voor de Cultuurkrant van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) ging ik in gesprek met Michelle Schmitz en Pim Langenberg, coördinatoren van de alfa- en de bètatak.

DW B · Gedichten over verhuizen
In het maartnummer van Vlaams literair tijdschrift DW B verschijnen vier nieuwe gedichten van mijn hand, met de administratieve handelingen rondom het betrekken van een nieuwe woning als thema. Ze dragen de overkoepelende titel Ontbindende voorwaarden. Het openingsgedicht, Kadastrale kaart, is hier te lezen.

IP | vakblad voor informatieprofessionals · Elisabeth Bik, ChatGPT
Al meer dan tien jaar speurt Elisabeth Bik het internet af naar frauduleuze beelden in onderzoeksartikelen. Daarmee hoopt ze misstanden in de wetenschap tegen te gaan. Voor IP | vakblad voor informatieprofessionals ging ik met haar in gesprek. Ook ondervroeg ik meerdere professionals uit het veld over de kansen en risico’s van de opkomst van ChatGPT.