Gasthuis, het poëziedebuut van Laurine Verweijen, is geen schrijven over verlangen, maar is geschreven vanuit verlangen, zo laat uitgeverij Van Oorschot weten. Gasthuis gaat niet over hormonen, maar is opgetekend ‘met een lichaam en gemoed vol hormonen’, dat de woorden hun eigen kant op stuurt. Ik recenseerde haar bundel voor De Reactor. Lees mijn oordeel hier. Bekijk hier ook de andere artikelen die ik voor dit platform schreef.

Gerelateerde posts:

De Lage Landen · Vrouwen uit de schaduw van de geschiedschrijving
Je zou misschien denken dat voor vrouwen weinig meer te bevechten valt: het kiesrecht is binnen, anticonceptie is legaal en arbeidsomstandigheden worden steeds meer gelijkgetrokken. Toch is er nog een wereld te winnen: die van het verleden. In hun recente werk laten schrijvers Connie Palmen, Iduna Paalman en Jente Posthuma zien dat de geschiedschrijving nog steeds om drastische revisie vraagt. Ik schreef erover voor De Lage Landen.

De Reactor · Gijs Wilbrink · De beesten
In De beesten, de debuutroman van Gijs Wilbrink, volgen we de jonge Isa terwijl ze verdrinkt in het bloederige verleden van haar Achterhoekse familie. Het resultaat is een razend spannende en originele roman, gevat in uiterst originele taal. Ik recenseerde het boek voor De Reactor.

DW B · Bregje Hofstede · Oersoep
Met haar nieuwste roman Oersoep probeert Bregje Hofstede door de ratio heen te breken en via drugs en seks het lichamelijke op de voorgrond te laten treden. Dat levert een weinig coherent boek op, waarin de echte reflectie pas tot het einde op zich laat wachten. Ik recenseerde de roman voor DW B.