Twee jaar lang was Maud Vanhauwaert stadsdichter van Antwerpen. Het prachtig vormgegeven Het stad in mij doet verslag van de projecten die ze in die periode uitvoerde. Zij deed in opdracht of uit eigen beweging, alleen of in samenwerking, met veel of weinig publiek, maar altijd met de stad Antwerpen als achtergrond. Voor De Reactor nam ik dit veelkantige overzicht onder de loep. Deze recensie was ook onderdeel van Berichten van de Literatuurkritiek, de prikkelende nieuwsbrieven die De Reactor in het najaar van 2020 verzond ter digitale vervanging van de Dag van de Literatuurkritiek, de jaarlijkse nascholingsdag voor docenten Nederlands. De bespreking werd geselecteerd ‘omdat de recensent een prikkelende, spannende en inspirerende verkenning geeft van dichterschap en poëzie’. Je leest ‘m hier. Bekijk hier ook de andere artikelen die ik voor dit platform schreef.

Gerelateerde posts:

De Reactor · Poetry International Festival · Dichten met je lichaam
In juni 2021 ging literatuurwetenschapper Kila van der Starre tijdens het Poetry International Festival in Rotterdam in het kader van het programma End of an Ear in gesprek met woordkunstenaars Ilse Jobse en Selena Waas over poëzie en liedteksten in Nederlandse Gebarentaal (NTG). Zij spraken met elkaar over de mogelijkheden voor woordkunstenaars om zich uit te drukken in gebarentaal, en wat voor prachtige resultaten dat kan opleveren. Ik zette dit gesprek voor De Reactor om in een geschreven tekst.

LKCA · Cultuurkrant · Nationaal Akkoord Amateurkunst, AI in het kunstonderwijs
In september gaat de pilotregeling rondom het Nationaal Akkoord Amateurkunst van start. Ruud van Eeten, directeur-bestuurder van Huis voor de Kunsten Limburg, ziet wat dit akkoord op provinciaal niveau kan betekenen. Ik sprak met hem voor de Cultuurkrant van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA). Ook sprak ik met kunstenaar en onderzoeker Casper de Jong over de kansen en bedreigingen van AI voor het kunstonderwijs.

May & June · Daniel Welschenbach
Al vier jaar werkt Daniel Welschenbach aan zijn eigen tuinparadijs. Met zijn handtroffel en snoeischaar in de hand creëert hij een mix van structuur en vrije vormen, waarin iedereen zich thuis voelt. Ik interviewde hem voor het nieuwste nummer van May & June.