In diepdiepblauw, de essayistische debuutroman van Nikki Dekker, volgen we een vrouwelijk personage dat haar eigen seksualiteit beter probeert te begrijpen. Ze doet dat door het zeeleven beter te bestuderen. Want als zeehonden, dolfijnen en zeepaardjes hun eigen seksuele normen en waarden mogen bepalen, waarom mogen wij dat dan niet? Ik recenseerde de roman voor De Reactor. Mijn bespreking vind je hier. Je vindt hier alle recensies die ik eerder voor dit platform schreef.

Gerelateerde posts:

De Lage Landen · Vrouwen uit de schaduw van de geschiedschrijving
Je zou misschien denken dat voor vrouwen weinig meer te bevechten valt: het kiesrecht is binnen, anticonceptie is legaal en arbeidsomstandigheden worden steeds meer gelijkgetrokken. Toch is er nog een wereld te winnen: die van het verleden. In hun recente werk laten schrijvers Connie Palmen, Iduna Paalman en Jente Posthuma zien dat de geschiedschrijving nog steeds om drastische revisie vraagt. Ik schreef erover voor De Lage Landen.

De Reactor · Gijs Wilbrink · De beesten
In De beesten, de debuutroman van Gijs Wilbrink, volgen we de jonge Isa terwijl ze verdrinkt in het bloederige verleden van haar Achterhoekse familie. Het resultaat is een razend spannende en originele roman, gevat in uiterst originele taal. Ik recenseerde het boek voor De Reactor.

DW B · Bregje Hofstede · Oersoep
Met haar nieuwste roman Oersoep probeert Bregje Hofstede door de ratio heen te breken en via drugs en seks het lichamelijke op de voorgrond te laten treden. Dat levert een weinig coherent boek op, waarin de echte reflectie pas tot het einde op zich laat wachten. Ik recenseerde de roman voor DW B.