Als een van de weinigen in deze wereld had ik nog nooit een boek van Herman Brusselmans aangeraakt. Tot enkele weken geleden, toen ik Bloed spuwen naar de hematoloog opensloeg. Ik kreeg een spoedcursus Brusselmans: deze schrijver voert je terug naar een tijd waarin vrouwen zich op hun onderdanigst gedroegen, raciale grappen bon ton waren en dwergen nog een legitieme bron van hilariteit. Mijn bespreking voor Vlaams literair tijdschrift DW B lees je hier. Bekijk hier ook de andere artikelen die ik voor dit platform schreef.

Gerelateerde posts:

De Reactor · Poetry International Festival · Dichten met je lichaam
In juni 2021 ging literatuurwetenschapper Kila van der Starre tijdens het Poetry International Festival in Rotterdam in het kader van het programma End of an Ear in gesprek met woordkunstenaars Ilse Jobse en Selena Waas over poëzie en liedteksten in Nederlandse Gebarentaal (NTG). Zij spraken met elkaar over de mogelijkheden voor woordkunstenaars om zich uit te drukken in gebarentaal, en wat voor prachtige resultaten dat kan opleveren. Ik zette dit gesprek voor De Reactor om in een geschreven tekst.

LKCA · Cultuurkrant · Nationaal Akkoord Amateurkunst, AI in het kunstonderwijs
In september gaat de pilotregeling rondom het Nationaal Akkoord Amateurkunst van start. Ruud van Eeten, directeur-bestuurder van Huis voor de Kunsten Limburg, ziet wat dit akkoord op provinciaal niveau kan betekenen. Ik sprak met hem voor de Cultuurkrant van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA). Ook sprak ik met kunstenaar en onderzoeker Casper de Jong over de kansen en bedreigingen van AI voor het kunstonderwijs.

May & June · Daniel Welschenbach
Al vier jaar werkt Daniel Welschenbach aan zijn eigen tuinparadijs. Met zijn handtroffel en snoeischaar in de hand creëert hij een mix van structuur en vrije vormen, waarin iedereen zich thuis voelt. Ik interviewde hem voor het nieuwste nummer van May & June.