Sensitivity readers zijn in opkomst. Steeds vaker onderwerpen zij boeken voor publicatie aan een kritische blik, die voorkomt dat minderheden in de tekst in een hoekje worden gedrukt. Van die gevoeligheden trekt Karel de Sadeleer zich in zijn debuut Messentrekkers weinig aan. In deze roman is de vrouw niet meer dan een lustobject, dat haar benen spreidt wanneer men dat van haar vraagt. Hoe goed past dat binnen deze tijd? Ik schreef er een essay over voor DW B. Bekijk hier ook de andere artikelen die ik voor dit platform schreef.
Gerelateerde posts:
DW B · Anneleen Van Offel · De stem van Sulina
Wat heeft het moederschap te bieden aan een vrouw die graag het avontuur opzoekt? In De stem van Sulina schetst Anneleen Van Offel hoe een reizend stel met het naderen van de bron van de Donau het ouderzijn steeds meer omarmt – totdat het zich in alle hevigheid aan hen opdringt. Ik recenseerde de roman voor DW B.
Poëziekrant · Daan Doesborgh · Moet het zo
Hoe schrijf je een tijdloos gedicht? Dat is de inzet van Daan Doesborghs derde dichtbundel Moet het zo. Het resultaat is een ambitieuze bundel, waarin dagelijks leed en diepgravende bespiegelingen elkaar afwisselen. De boodschap: mens, durf te leven, want voor je het weet is het voorbij. Ik recenseerde de bundel voor de Poëziekrant.
MUZE · Rietveld Schröderhuis, Kandinsky in H’ART Museum
Midden in Utrecht vind je het extravagante Rietveld Schröderhuis, ontworpen door meubelontwerper Gerrit Rietveld als woning voor beeldend kunstenaar Truus Schröder-Schräder. Ik schreef over de geschiedenis van het huis voor MUZE, het kunsttijdschrift voor leden van AVROTROS. Ook dook ik in de tentoonstelling rondom Wassily Kandinsky in het H’ART Museum in Amsterdam.