Of het gaat om het beoordelen van nieuws en informatie of communicatie met de overheid: digitale geletterdheid is essentieel om te participeren in de samenleving. In een meerjarig onderzoeksprogramma doet de Rijksuniversiteit Groningen onderzoek naar de individuele, sociale en technologische factoren die de ontwikkeling van digitale geletterdheid stimuleren en verhinderen. Hoe vergaat het de onderzoekers in dit project achter de schermen? Ik sprak met promovendi Denise Mensonides en Alex Smit over hun doelen, de voortgang en de voorlopige resultaten. Lees de interviews hier. Bekijk hier ook de KB-onderzoeken waaraan ik meewerkte.

Gerelateerde posts:

Koninklijke Bibliotheek · Handboek MAKERLAB
De afgelopen twee jaar werkten de Koninklijke Bibliotheek, Hogeschool Rotterdam, TU Delft en Fers samen aan MAKERLAB. Acht bibliotheken gingen onder begeleiding van deze instellingen aan de slag met hun eigen maakplaats. Hun geleerde lessen zijn verzameld in een handboek. Hiermee kunnen ook andere bibliotheekorganisaties aan de slag. Ik deed de eindredactie van dit handboek.

Rijnbrink · Whitepaper gecombineerde instellingen
Steeds meer culturele en maatschappelijke organisaties verenigen zich in gecombineerde instellingen: locaties of organisaties waar ze intensiever met elkaar samenwerken of zelfs fuseren. Ook bibliotheken maken vaak onderdeel uit van zo’n gecombineerde instelling. Wat brengt dat voor uitdagingen met zich mee, en wat krijg je ervoor terug? Daarover schreef ik in opdracht van Rijnbrink een whitepaper.

Bibliotheek Rotterdam · Communicatieplan Informatiepunt Digitale Overheid
Sinds 2019 kennen bibliotheken door het hele land een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Inmiddels is een landelijk dekkend netwerk van honderden informatiepunten opgezet, die jaarlijks vele duizenden burgers helpen in hun communicatie met de digitale overheid. Voor de Bibliotheek Rotterdam ging ik aan de slag met een communicatieplan voor het IDO in 2023.