In de derde klas van de middelbare school koos ik voor het profiel Natuur & Techniek. Niet alleen omdat ik naar de TU Delft wilde om Industrieel Ontwerpen te studeren, maar stiekem ook vanwege de venijnige veronderstelling dat een bètaprofiel je verder zou brengen dan een alfavakkenpakket. Voor cultureel platform LeidsCement schreef ik over dat keuzemoment, en de blijdschap waarmee ik sindsdien mijn leven met cultuur vul. Je leest de column hier. Bekijk hier ook de andere columns die ik voor LeidsCement schreef.
Gerelateerde posts:
Literatuurmuseum · Dodenmaskers van beroemde schrijvers
Waar we vandaag de dag iemands as het liefst in een urn stoppen of samenpersen tot een diamant, was het voor beroemde schrijvers en wetenschappers ooit gebruikelijk om na de dood een gipsen afdruk van het gezicht te laten maken. In het archief van het Literatuurmuseum keek ik met enig ongemak naar mijn overleden collega’s en vroeg me af of we tegenwoordig de dood nog wel zo gemakkelijk in de ogen zouden kunnen kijken.
DEN · Zilvermuseum
Hoe ga je aan de slag met digitaal als je strategie op dit gebied nog in de kinderschoenen staat? Bij het Zilvermuseum in Schoonhoven weten ze er alles van. De organisatie volgde de workshop Digitale Strategie: hier begin je! van DEN, die hen hielp te dromen, prioriteiten te stellen en tot uitvoering te komen. Ik interviewde de organisatie over haar ervaringen.
LKCA · Cultuurkrant · Informele amateurkunstverbanden
Informele amateurkunstverbanden krijgen binnen formele structuren, zoals gemeenten en bij fondsen, nog niet altijd de kansen die ze verdienen. Dat ziet ook Raymond Ramdihal, oprichter van Stichting Free DOM en kwartiermaker bij ZIMIHC Connect. Ik interviewde hem voor de Cultuurkrant van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA).