Toen de gerenommeerde Franse uitgeverij Gallimard in april van dit jaar een manuscriptenstop afkondigde, klom mijn literair agent enthousiast in de pen. De Volkskrant plaatste zijn opiniestuk, waarin hij aangaf zich helemaal in dat besluit te kunnen vinden: uitgevers worden overstelpt door de grote hoeveelheden manuscripten die hun kant op komen. Vooral niet schrijven, maar lekker blijven lezen, was de conclusie van het artikel – of zo hard netwerken dat je boek wel bij de juiste persoon terechtkomt. Voor LeidsCement deed ik uit de doeken wat zo’n insteek voor de boekenbranche zou betekenen. Lees mijn column hier. Bekijk hier ook de andere columns die ik voor LeidsCement schreef.

Gerelateerde posts:

De Lage Landen · Het oeuvre van Fleur Pierets
In het oeuvre van de Belgische schrijver en performancekunstenaar Fleur Pierets klinkt een diep verlangen naar een gelijkwaardige wereld door, waarin mannen en vrouwen op dezelfde manier door het leven kunnen gaan. Ik besprak haar werk in een literair profiel voor De Lage Landen.

IP | vakblad voor informatieprofessionals · Stiekeme leeswijzers
Allerlei symbolen en aantekeningen die in de kantlijnen van eeuwenoude gedrukte boeken te vinden zijn, kunnen ons veel vertellen over hoe boeken in die tijd werden gebruikt en gewaardeerd. Andrea van Leerdam deed er jarenlang onderzoek naar, en won er de Victorine van Schaickprijs mee. Ik interviewde haar voor IP | vakblad voor informatieprofessionals.

LKCA · Cultuurkrant · Segni Bernardina, ZID Theater
Segni Bernardina vervult een sleutelrol in het culturele leven van Bonaire, onder meer als oprichter van The Creative World, waar kinderen hun innerlijke creatieveling mogen ontplooien. Ik interviewde hem voor de Cultuurkrant van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA). Ook ging ik in gesprek met de directeur van het Amsterdamse ZID Theater over hun lokale aanpak.