Kritiek op een elegante manier kunnen incasseren – daar oefen je als auteur vaak genoeg mee. Toch blijft het een uitdaging: hoe reageer je op harde woorden van recensenten en kennissen? Kun je je blijven verschuilen in je eigen stille schrijfkamer zonder hun stemmen te willen horen? Ik schreef een column over die schrijven onder de hoogspanning van al die recensies voor LeidsCement. Lees mijn column hier. Bekijk hier ook de andere columns die ik voor LeidsCement schreef.
Gerelateerde posts:
DW B · Anneleen Van Offel · De stem van Sulina
Wat heeft het moederschap te bieden aan een vrouw die graag het avontuur opzoekt? In De stem van Sulina schetst Anneleen Van Offel hoe een reizend stel met het naderen van de bron van de Donau het ouderzijn steeds meer omarmt – totdat het zich in alle hevigheid aan hen opdringt. Ik recenseerde de roman voor DW B.
Poëziekrant · Daan Doesborgh · Moet het zo
Hoe schrijf je een tijdloos gedicht? Dat is de inzet van Daan Doesborghs derde dichtbundel Moet het zo. Het resultaat is een ambitieuze bundel, waarin dagelijks leed en diepgravende bespiegelingen elkaar afwisselen. De boodschap: mens, durf te leven, want voor je het weet is het voorbij. Ik recenseerde de bundel voor de Poëziekrant.
MUZE · Rietveld Schröderhuis, Kandinsky in H’ART Museum
Midden in Utrecht vind je het extravagante Rietveld Schröderhuis, ontworpen door meubelontwerper Gerrit Rietveld als woning voor beeldend kunstenaar Truus Schröder-Schräder. Ik schreef over de geschiedenis van het huis voor MUZE, het kunsttijdschrift voor leden van AVROTROS. Ook dook ik in de tentoonstelling rondom Wassily Kandinsky in het H’ART Museum in Amsterdam.