Schrijven is een combinatie van creativiteit en discipline: zonder verrassende gedachten ontstaat er geen originele tekst, maar zonder vasthoudendheid aan deadlines en structuur komt die tekst nooit af. Die structuur creëerde schrijver Rascha Peper maar al te graag voor zichzelf, blijkt uit de aantekeningenboekjes die te vinden zijn in de archieven van het Literatuurmuseum. Ik boog me over Pepers ordendrift. Lees essay hier. Je vindt hier de andere essays die ik eerder voor het Literatuurmuseum schreef.

Gerelateerde posts:

De Reactor · Poetry International Festival · Dichten met je lichaam
In juni 2021 ging literatuurwetenschapper Kila van der Starre tijdens het Poetry International Festival in Rotterdam in het kader van het programma End of an Ear in gesprek met woordkunstenaars Ilse Jobse en Selena Waas over poëzie en liedteksten in Nederlandse Gebarentaal (NTG). Zij spraken met elkaar over de mogelijkheden voor woordkunstenaars om zich uit te drukken in gebarentaal, en wat voor prachtige resultaten dat kan opleveren. Ik zette dit gesprek voor De Reactor om in een geschreven tekst.

LKCA · Cultuurkrant · Nationaal Akkoord Amateurkunst, AI in het kunstonderwijs
In september gaat de pilotregeling rondom het Nationaal Akkoord Amateurkunst van start. Ruud van Eeten, directeur-bestuurder van Huis voor de Kunsten Limburg, ziet wat dit akkoord op provinciaal niveau kan betekenen. Ik sprak met hem voor de Cultuurkrant van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA). Ook sprak ik met kunstenaar en onderzoeker Casper de Jong over de kansen en bedreigingen van AI voor het kunstonderwijs.

May & June · Daniel Welschenbach
Al vier jaar werkt Daniel Welschenbach aan zijn eigen tuinparadijs. Met zijn handtroffel en snoeischaar in de hand creëert hij een mix van structuur en vrije vormen, waarin iedereen zich thuis voelt. Ik interviewde hem voor het nieuwste nummer van May & June.