Achterland & Vluchthaven

Romans

Over Vluchthaven
Wanneer de Indonesische echtgenoot van haar grootmoeder overlijdt, reist Hannah af naar zijn geboorteland. Niet alleen om zijn as uit te strooien, maar ook om beter te begrijpen wie deze getraumatiseerde man was. Was hij echt liever daar dan hier, liever dood dan in leven? Zo onderneemt Hannah een eenzame zoektocht naar geluk, die vele vormen aanneemt, en die duidelijk maakt hoe we elkaar soms pas na de dood beter begrijpen.
Vluchthaven toont de fragiele kunst van het achterblijven, en laat zien hoe ver de schaduw van de geschiedenis kan reiken.

Vluchthaven verscheen in augustus 2020 bij Querido.

Bekijk hier alle activiteiten rondom Vluchthaven.

Over Achterland
De twintigjarige Emma komt haar moeder tegen in de supermarkt. Wat moet ze zeggen? Bijna een jaar eerder barstte de bom van Emma’s relatie met haar moeder: ze ontvluchtte de stad en trok in bij haar vriend Frank, die bij zijn familie op een boerderij woont. Maar dan staan zij en haar moeder plotseling weer tegenover elkaar.
Achterland is een verhaal over de band tussen moeders en dochters, over mensen die elkaar aantrekken en afstoten, en die elkaar moeten loslaten zonder zichzelf te verliezen. Deze roman laat op aangrijpende wijze zien hoe de angst om fouten te maken personages belemmert en verlamt, tot het bijna te laat is.

De roman Achterland verscheen bij Querido.


In de pers:

De mooiste roman van deze maand is wel Achterland, van de jonge Anne van den Dool. De twintigjarige Emma ontvlucht de dwangmatige oerdrift van haar moeder en valt in de armen van de vrijgevochten boerenzoon Frank, die ruikt naar gras, naar vrijheid, naar een leven dat Emma nooit heeft gekend. Maar dan komt ze na honderd dagen haar moeder tegen in de supermarkt. Hier begint het razendknappe debuut van Van den Dool, die vorig jaar de schrijfwedstrijd van de Volkskrant won en om wie uitgevers vervolgens vochten. Haar kalme, soepele stijl is trefzeker, haar vermogen om de gecompliceerde relatie tussen moeder en dochter te schetsen indrukwekkend. Zonder pretenties zet Van den Dool grootse drama’s neer, zoals die zich afspelen tussen een meisje dat opgroeit en een moeder die niet kan loslaten.’
Vogue

Meteen in in de openingszin zie je de literaire blik van schrijfster Anne van den Dool (1993), in haar debuutroman Achterland. (…) Achterland barst van de beeldspraak, van de vergelijkingen die een alledaagse situatie glans geven. Van den Dool tekent én kleurt het leven van de twintigjarige Emma. (…) Hier zou een Esther Gerritsen of Saskia de Coster in kunnen zitten.’
NRC Handelsblad

‘Anne van den Dool laat de obsessieve nauwkeurigheid van de moeder van Emma doorklinken in haar stijl: elke situatie en elke herinnering worden nauwgezet en consequent beschreven. Deze prachtige maar eindeloze beschrijvingen maken de wanhoop van Emma des te invoelbaarder.’
Opzij